A vidékfejlesztési szociális munka – szakirányú továbbképzés illetve specializáció- 2011 tavaszán indult el a Szent István Egyetem Alkalmazott Bölcsészeti és Pedagógiai Kar Jászberényi Campusán. A képzés egy nyertes TÁMOP (TÁMOP-5.4.4-09/2-C-2009-0007 ) program[1] keretében valósulhat meg, melyben a SZIE-ABPK főpályázó mellett partnerként a szolnoki AGRARIA-APURE Vidékfejlesztő Egyesület működik közre.
A képzés társadalmi,
oktatási kontextusa
A
vidékfejlesztési szociális munka elnevezésű szakirányú továbbképzési[2],
illetve minor szak létesítési tervünkkel az a célunk, hogy igazodjunk a Szent István Egyetem
küldetéséhez, erősítsük a szakmák/tudományok együttműködését és a munkaerőpiaci
véleményeket hatékonyabban vonjuk be a felsőoktatás világába, illetve segítsük
azt a szándékot, amellyel a szociális képzésbe erősebb (jobban látható) profilt
teremtünk. Úgy látjuk, hogy az oktatási intézmények számára a társadalmi
versenyképesség megtartása a demográfiai hullámvölgy idején a vidék- és
humán területi fejlesztés, a munka világa és a humán ismeretek (pedagógiai,
andragógiai, szociális képzési ismeretek) az önálló életvezetés e területen is
szükséges feltételeit meghatározó hármasságában képzelhető el. Továbbá a
változó makrokörnyezet oldaláról fontos az az EU-s megállapítás is miszerint minden
felsőoktatási intézménynek meg kell találnia azt az egyensúlyt a képzés, a
kutatás és a (társadalmi) innováció között, amely a régióban betöltött
szerepének a leginkább megfelel”.
A SZIE
Alkalmazott Bölcsészeti Karának ,,beiskolázási” tere ahhoz a földrajzi
térséghez (zömmel az Alföldhöz) tartozik, amelyhez az elmaradottság kép erősen
hozzátapadt és a régióban általános életérzéssé vált. A vidéki/vidékies térség
nem tudott élni, azzal a lehetőséggel, amit egy teljesen új társadalmi-gazdasági
környezet, egy új fejlődési út jelentett.
A diplomás
szociális, vagy legalább felsőfokú végzettséggel bíró szakemberek a
kistelepüléseken hiányoznak a leginkább, amely nagymértékben rontja e
települések integrációját, forrásokhoz való jutását és növeli a helyi lakosság
megfelelő szolgáltatáshoz jutásának egyenlőtlenségét. Képzési
tartalomfejlesztésünk alaphipotézise, hogy (elszórtan ugyan, de) léteznek
életképes vidéki közösségek (olyanok, akik önálló akarattal, megélhetéssel és
jövőképpel, valamint biztonságérzettel rendelkeznek, akik képesek megvédeni
értékeiket és képviselni saját és jövő nemzedékük érdekeit, ezzel erősítve a
térség és a település népességmegtartó képességét). A képzési projekt
jellegzetessége az, hogy mindez abban a kistérségi centrumban valósul meg, ahol
a jász tradíció erős kohéziót jelent.
Munkaerőpiaci kapcsolódás
A magasabb
színvonalú, integrált szociális szolgáltatások megvalósítása ma a hátrányos
rétegek felzárkóztatását célzó programok központi eleme az Európai Unióban,
amelyhez a hazai szociális munkás képzésnek is fel kell zárkóznia. Ezt
támasztja alá az elöregedő társadalmak növekvő aránya, a szociális munka
folyamatos devalválódása - amely megnehezíti a munkavállalók szektorba
csábítását- , valamint az inaktív, leszakadó rétegekhez tartozók számának
fokozott növekedése. Ezek a jelenségek új kihívást jelentenek a szociális
szakma számára is. Amennyiben nem következik be az erőforrások jobb és
integráltabb felhasználása a munkaerő-piaci és foglalkoztatási rendszerrel,
valamint a társterületekkel (pl. bűnmegelőzés, szociális informatika,
neveléstudomány, alkalmazott társadalomkutatás, gerontológia, munkaerőpiaci
ismeretek, felnőttképzés, romológia) csökkenti a társadalmi befogadás sikeres
megvalósítását is. Véleményünk szerint a szakokat elvégző hallgatók
munkaerőpiaci „értéke” megnövekszik: a képzés során kifejlesztett kompetenciák
és tudástartalmak alkalmazásával hatékonyan tudnak majd a térség fejlesztési
szereplőinek (Pl. Leader akciócsoportok, önkormányzatok, civil szervezetek,
teleházak, szociális földprogramok, családsegítők, kistérségi társulások,
önkormányzati intézmények, TISZK-ek, kis-és középvállalkozások) tevékenységében
közreműködni. A szociális szakemberek alkalmazási körülményeiről rendelkezésre
álló források (KSH OSAP 2003) alapján az állapítható meg, hogy a szociális
munkakörökben a szakemberek csak negyede tölti be felsőfokú szakirányú
végzettséggel az álláshelyet. Lényegesen alacsonyabb az adekvát szociális
végzettséggel rendelkező szakemberek aránya a szociális ágazaton kívüli
területeken, mint pl. a közoktatás, egészségügy, foglalkoztatás,
igazságszolgáltatás stb. A szociális és gyermekvédelmi ellátásokban dolgozó
szakemberek megközelítőleg 1/3-a nem szakirányú végzettséggel, ¼-e középfokú
végzettséggel rendelkezik. A diplomás szociális, vagy legalább felsőfokú
végzettséggel bíró szakemberek a kistelepüléseken hiányoznak a leginkább, amely
nagymértékben rontja e települések integrációját, forrásokhoz való jutását és
növeli a helyi lakosság megfelelő szolgáltatáshoz jutásának egyenlőtlenségét. A szociális képzések létezésük óta azonban csak részben
tudtak eleget tenni a szociális ellátás mennyiségi és minőségi
követelményeinek. Az EU-ban ismeretes mutatók is a szociális szakmák iránti
növekvő szakember igényekről tanúskodnak, ez a tendencia az EU-hoz való
csatlakozással Magyarországon is kiemelkedő kérdés, azaz a képzéseknek
számolniuk kell a megváltozott szociális terület munkaerő-piaci szükséglettel
(Európa Tanács ajánlása 2001).
A térségében
nagyon magas arányban találunk elöregedő aprófalvakat. Az alapellátásokkal
kapcsolatos problémák hatványozottan vannak jelen ezekben a térségekben. Egyre
inkább elöregedő korstruktúra jellemzi a kistelepülések többségét, ahol
forráshiány miatt nagyon problematikus az egyre növekvő települési igények
kielégítése. A roma lakosság számának növekedése, a kumulálódó szociális
problémák egyre nehezebben megoldható feladatok elé állítják a helyi
önkormányzatokat. Az alacsony foglalkoztatottság mellett tartósan magas munkanélküliség
alakult ki és konzerválódott e területeken. Általánosságban elmondható, hogy
minél kisebb egy település és minél távolabb van a kistérségi centrumtól, annál
nagyobb a mezőgazdaság szerepe a foglalkoztatásban.A térségben alacsony szintű a foglalkoztatottság, ami a munkanélküliek,
inaktív keresők, eltartottak magasabb arányát eredményezi. Mindez
alacsonyabb jövedelmi színvonal mellett nagyobb fokú eltartási kötelezettséget,
alacsony egy főre jutó jövedelmet eredményez. Észak-Alföld, Dél-Alföld, Észak-Magyarország háztartásaiban az egy főre
jutó személyes jövedelem az utóbbi években is az országos átlag 85-88 %-a volt.
A gazdaságilag szerényebb teljesítményt nyújtó régiókban
(Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld) jóval az átlag fölötti a kulturális
esélyegyenlőség problémaként való megélése. Így ahogy erre az előzőekben is
utaltunk, egy-egy település, kistérség vagy akár régió életében is meghatározó
jelentőséggel bírnak azon intézmények (szocializációs terek), amelyek különböző
rendezvények/programok/képzések stb. keretében alkalmat kínálnak a helyi
lakosságnak a kulturált formában történő szórakozásra, szabadidejük hasznos
eltöltésére, az életen át tartó tanulás eszméjének befogadására
1. Térségi
jellegzetességet közvetítő, kompetencia alapú (táv)oktatási modellek
meggyökeresítése, a life long learning eszméjének terjesztése,
2. A vidék
felzárkóztatásának elősegítése, humán erőforrás-fejlesztés támogatása,
3. A
foglalkoztatási szint emelése, a munkaerő versenyképességének javítása,
4. A társadalmi
beilleszkedés elősegítése, helyi konfliktusok csökkentése, a társadalmi
párbeszéd növelése,
5. A régió
kulturális sokszínűségének megőrzése, értékeinek megismertetése, a régióhoz kapcsolódó
identitás erősítése a pedagógia programok és a projektalapú gondolkodás
segítségével.
6. A
fenntartható fejlődés elősegítése, a természeti értékek nemzeti kincsként
(kulturális örökségként) való tudatosítása, az egészséges életmód terjesztése
7. A
közoktatás-politikák meglévő térségi innovációs elképzelései (pl. TISZK-ek)
között együttműködés kialakítása, a szinergiák, a multiplikátor hatás
erősítése,
8. A világ és a
társadalom problémái iránt nyitott és érzékeny, a problémákra megoldást kereső
és találó, és azok megoldásában aktív szerepet vállaló értelmiséggé válás
segítése, kompetencia-fejlesztés.
A képzés célrendszere
A határozottabb
tartalmú szociális munka meggyökeresítésének célja tehát az, hogy a vidéki
térségekben érvényesülni szándékozó, humán szakmákban tevékenykedő (meglévő és
leendő) diplomások számára koherens tudásanyagot adjunk át azokból a
tudományágakból, amelyek a vidéki térségek fejlesztésnek kulcsterületeit
jelentik.
-
a vidékies térségek megtartó erejének erősítése, a
preventív és az együttműködő szemlélet támogatása
-
a segítő, humán szakmák és a támogatott közösségek
közötti szinergia erősítése
-
a meglévő, az agráriumra, kistelepülésekre alapozott
innovációk (pl. szociális földprogram, Leader program szakértői számára,
illetve teleház vezetők) kiegészítése a társadalmi együttműködés és a
társadalmi mechanizmusok jobb megértése érdekében
-
mélyülő társadalmi konfliktusok és gazdasági nehézségek
következményeinek enyhítése
-
az élet minden területén hiányoznak azok a helyi
szakemberek, akik átfogó és biztos multidiszciplináris ismereteikre alapozva
képesek a vidék problémáit együttesen (fejlesztői és segítő szemmel) kezelni
-
különféle tudások integrálásával új minőségű,
szakismeret biztosítása
-
LLL (életen át tartó tanulás) eszméjének megerősítése a
vidékfejlesztésben dolgozók és a vidéki térségek szociális, közművelődési,
közoktatási szakemberei körében
Képzési módszerek
A képzési folyamatot abba az irányba mozdítjuk el, hogy
kialakítjuk a konstruktív tanuláshoz szükséges környezetet, elősegítjük a
reflektív gondolkodást, támogatjuk a terepen való önálló tevékenységet. Ezek az
elvárások azonban csak a személyiséget önállóan figyelembe vevő (kiscsoportos,
tutori rendszerű) képzési rendszerben alakulhatnak ki és a tömegoktatás
keretében nem. Összeségében tehát képzésünk módszertana a klasszikus szociális
munka gyakorlat-terep-eset - orientált jellegére épít: mintatantervünkben 65
százalékos arányban jelenítettünk meg gyakorlati tanegységeket.
Képzési
kompetenciák a tanterv moduljainak tükrében
Társadalomismereti
modul (14 db tárgy) ----társadalmi összefüggések felismerése, a komplex
gondolkodás meggyökeresítése
Vidékfejlesztési
modul (5 db tárgy) ----a vidék problematikájának megismerése, az alrendszerek
összefüggéseinek feltárása
Készségfejlesztési
modul (3 db tárgy) ----a konfliktuskezelési, kommunikációs és szabadidős
kompetenciák emelése
Gyakorlati modul
(2 db tárgy) ---a projektalapú gondolkodás megismerése, a vidékfejlesztési
szociális munka szakosok és képzők számára tereptanári kézikönyv kialakítása
Élhetőbb világ modul (6 db tárgy) ---a fenntarthatóság problematikájának
megismerése
[1] A projekt szakmai
vezetője: Dr. Barkó Endre, projektmenedzser: Dr. Szarvák Tibor
[2]
Szakirányú továbbképzés formájában a már diplomával rendelkező hallgatókat
képeznénk, a minor szak (specializáció) felvételét pedig a rendszerben lévő,
diplomával még nem rendelkező nappali illetve levelező tagozaton tanuló diákok
számára javasoljuk. A képzés tartalma, célja megegyezik a szakirányú
továbbképzés és a minor szak esetében: egy képzés, egy curriculum két formai
realizációjáról beszélünk.
[3]
A célrendszert kiegészítik bizonyos horizontális célok, úgymint a nők és
férfiak esélyegyenlőségének biztosítása, illetve a hátrányos helyzetű
társadalmi csoportok esélyegyenlőségének általános érvényesítése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése